Selasa, 20 Mac 2012

SPRM Menjawab #6: "Pemberi dan penerima rasuah adalah sama-sama melakukan jenayah dan bersalah dari segi undang-undang tetapi kenapa SPRM hanya mendakwa penerima rasuah saja"?

Persoalan itu tidak semestinya benar dalam semua keadaan. Jika ada mana-mana pihak termasuk orang ketiga yang boleh mengemukakan bukti yang mencukupi, meyakinkan dan boleh berdiri dengan sendirinya, maka kedua-dua pihak pemberi dan penerima rasuah malah orang perantaraan sekalipun boleh didakwa di Mahkamah. 

Dalam kebanyakan kes SPRM lazimnya satu pihak sahaja yang dikenakan pertuduhan sama ada pemberi atau penerima rasuah. Keadaan ini terjadi disebabkan tidak ada pihak ketiga yang tampil memberikan bukti atau keterangan di atas perlakuan kedua-dua pihak pemberi dan penerima rasuah itu. Dengan keadaan yang sedemikian adalah sukar untuk mendakwa kedua-dua mereka sebagai pemberi dan penerima rasuah. 

Pertimbangan juga dibuat untuk menentukan pihak mana yang menjadi mangsa antara si pemberi dan si penerima itu. Pilihan mempertuduhkan satu pihak, pada lazimnya berdasarkan pihak mana yang melaporkan perkara itu kepada SPRM sebagai bukti yang ia tidak bersetuju dan bukan rakan sejenayah dalam transaksi itu. 


Sumber: Soalan-soalan Lazim kepada SPRM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan